Monday, November 10, 2008

紅葉-kouyou di tateyama

pada 19 oct lepas aku ngan budak2 toyama hampir dalam 25 org kot pegi naik ke tateyama(name gunung kat toyama) sampai puncak nun tuk melihat keindahan alam pada awal aki-autumn..ni mmg aktiviti wajib la kire kalau tyme aki tuk melihat keindahan alam daun2 menguning dan mengoren then amik gambo..cantik gile doh..lagi pon ni da tahun last da aku nak g kouyou-aktiviti tgk daun menguning ni (tatau aa tol tak translate aku ni).
hari tu cuaca sangat baik sebab ari2 sebelumnyer asyik ujan jer menyebabkan aku demam pada hari semlmnyer..nasib baik hari itu aku baru jer kebah..suhu panas gak la tapi suhu kat atas tateyama tu 1 celcius..sumpah sejuk giler..tapi sebab ade matahari aritu dapatla berjemur gak.. malas nak citer banyak tgk gambo je la ek..

dalam bus maser pegi...seme muker excited..perjalanan yang agk lamer..muler2 naik cable car yang cam nak nek bukit nenas tu then nek bus lak tuk samapi ke puncak gunung ..dalam 2 jam gak la..








on da way mendaaki puncak..maser ni berenti lunch jap..seme buke bento memasing..n mengambil gambar suke2...




sampai gak akhirnyer..tateyama ni sebenarnyer gunung berapi tido rasernyer..sebab tu aa kat puncak dier banyak kawah2 n tasik yang berasap2..tasik kat belakang tu nampak je cantik tapi bau dier YA Allah..tak tahan..bau sulfur busuk giler..da aa pas makn..mmg raser semacam jer

muler budak2 ni takmau turun lagi sampai kat kawah yang berasap2 tu tapi tetibe majority seme nak turun..memang semput nak mati aa..tapi berjayer gak sampai..bau kat sini mmg bergande busuk dari kat tasik kat atas tadi..


ni perjalanan tuk kami daki balik pas turun kat kawah berasap kat bawah tu..namer kawah ni maksud dier kan2..'tasik neraka'.. pepandai jer jepun2 ni kasik namer cam tau jer neraka camner..hahha.. tapi mmg tyme ni aku semput tahap kronik gak aa pas sampai kat atas tu..huhu...yela seme main lumbe2 mendaki..da aa pas lunch..hak2..

ni gamba last sebelum balik..cam gambar rombongan skola kan..kononnyer nak wat versi skem n series..tapi faul giler aa kaki aku buruk giler..hahhaha..tak perasan dowh..shimattaaa...!!

dan hampir kol 5 gak kitorg turun dari tateyama n gerak tuk g makan..pas turun tu aku da raser tak best n penat teramat... balik2 aku muntah2 n dibawe ke hospital..hahha..adakah aku keracunan sulfur atas gunung itu...tapi pas g hosp seb bek tak pepe..penat sgt kot..(baru nak wat rekod tak g hosp tahun ni..huhu)

-sHy_ain-

No comments: